sobota,,

Eogolniak

RODO (GDPR)

RODO

CASSINO 2014 - NIEZAPOMNIANA WIZYTA, NIEZAPOMNIANE WRAŻENIA, ŻYWE SPOTKANIE Z HISTORIĄ PDF Drukuj Email
wtorek, 07 października 2014 20:00

cassino_100

Na zaproszenie Fundacji Monte Cassino, grupa młodzieży z naszej szkoły wraz z opiekunami: panią prof. Sylwią Twardowską oraz panem prof. Szymonem Woźnianiem, gościła we Włoszech.

Naszą wyprawę do Cassino zaczęliśmy w sobotę 27 września. O godzinie 9:00 wyruszyliśmy na lotnisko Tegel w Berlinie. Stamtąd wraz z grupą uczniów z zaprzyjaźnionej szkoły w Wittenburgu polecieliśmy samolotem do Rzymu, gdzie powitał nas pan M. Di Lonardo. Razem z nim oraz koleżankami i kolegami z Niemiec a także z Wielkiej Brytanii pojechaliśmy autobusem do Cassino.

W niedzielę, po porannym, włoskim śniadaniu udaliśmy się pieszo na cmentarz Commonwealth, którego historię przybliżyła nam grupa brytyjska. Po południu odwiedziliśmy polski cmentarz na Monte Cassino oraz zwiedziliśmy opactwo benedyktyńskie. Wizyta w tym miejscu była dla nas szczególnie ważna i niezwykle wzruszająca.

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od spotkania z naszymi włoskimi rówieśnikami. Po spotkaniu integracyjnym, Włosi oprowadzili nas po swojej szkole. Jej wygląd i funkcjonowanie różnią się całkowicie od naszej, co było dla wielu z nas zaskoczeniem. Odwiedziliśmy również Muzeum Historiale poświęcone udziałowi Polaków w drugiej wojnie światowej. Na koniec, na zaproszenie lokalnych władz wzięliśmy udział w spotkaniu w ratuszu miasta Cassino.

Czwarty dzień spędziliśmy na cmentarzu niemieckim, niedaleko Cassino. Odnawialiśmy napisy na nagrobkach poległych żołnierzy i przeprowadziliśmy drobne prace porządkowe.

W środę już od rana wsiedliśmy do autobusu, którym udaliśmy się do Montelungo, na cmentarz włoski. Oddaliśmy hołd poległym żołnierzom i podobnie jak na wszystkich dotychczas odwiedzonych cmentarzach złożyliśmy wieniec i zapaliliśmy znicze. Następnie pojechaliśmy do położonych niedaleko Neapolu Pompejów. To niezwykłe miejsce położone u stóp Wezuwiusza przeniosło nas w czasy starożytnego Rzymu. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Gaecie, gdzie mieliśmy okazję spędzić kilka chwil na plaży i popływać w Morzu Tyrreńskim.

CzwartekTen dzień był szczególnie ważny. Nasza polsko-niemiecko-brytyjsko-włoska grupa przygotowała specjalną ceremonię, podczas której oddaliśmy cześć wszystkim poległym w czasie II wojny światowej. Chcieliśmy też pokazać, że młode pokolenie pamięta o tamtych bolesnych wydarzeniach i będzie dbało o zachowanie pokoju na świecie.

Zaraz po uroczystościach uczestniczyliśmy w wyjątkowym spotkaniu z attaché wojskowymi z trzech krajów. Polskę reprezentował płk Jacek Dankowski, któremu przyszło zmierzyć się z niejednokrotnie trudnymi pytaniami stawianymi przez młodzież, a dotyczącymi obecnej sytuacji międzynarodowej na świecie.

Po południu mogliśmy wysłuchać relacji uczestników wydarzeń sprzed siedemdziesięciu lat, które rozegrały się w tej niewielkiej miejscowości. Pod wieczór wzięliśmy udział w kolacji przygotowanej przez dyrektora i uczniów lokalnej szkoły. Mogliśmy skosztować tradycyjnych włoskich potraw.

Przedostatni dzień zarezerwowany był na zwiedzanie Rzymu. Już wcześnie rano wyruszyliśmy pociągiem do stolicy Republiki Włoskiej. Na miejscu mieliśmy okazję podziwiać najbardziej znane zabytki: Koloseum, Forum Romanum czy też Fontannę Di Trevi. Niezapomniane chwile przeżyliśmy w Watykanie, podziwiając bazylikę św. Piotra oraz zatrzymując się na krótką modlitwę przy grobie św. Jana Pawła II.

Ostatni dzień i czas rozstań. Spakowani udaliśmy się na rzymskie lotnisko Fiumicino. Na miejscu pożegnaliśmy grupę brytyjską i razem z Niemcami wsiedliśmy do samolotu. W samolocie Włosi przygotowali dla wszystkich pasażerów "niespodziankę"- samolot miał godzinne opóźnienie z powodu "przeładunku bagażu". Mimo braku pośpiechu przy załadunku, na lotnisku w Rzymie pozostały bagaże pięciu osób, o których najwyraźniej zapomniano. W końcu, po wielu przygodach, ale pełni wrażeń, nowych doświadczeń i pozytywnych emocji, opaleni, z uśmiechem na twarzy oraz nutą tęsknoty dotarliśmy do Wągrowca.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z naszego pobytu oraz odwiedzania profilu na Facebooku: www.facebook.com/MonteCassinoStiftungCassinoBranch

Dodano 12-10-2014: Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć autorstwa Jędrzeja Wojtyszyna (3A) oraz Michele Di Lonardo

Jędrzej Wojtyszyn

Michele Di Lonardo

Autor: Piotr Patelski (2D)
Poprawiony: niedziela, 12 października 2014 13:57

Copyright © 2012-2024 I Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Wielkopolskich w Wągrowcu.