poniedziałek,,

JURA KRAKOWSKO-CZĘSTOCHOWSKA, KRAKÓW, WIELICZKA, TATRY 2011 PDF Drukuj Email
sobota, 11 czerwca 2011 13:00

logo_lo

W dniach 7 - 10 czerwca 2011 uczniowie klasy 2C i 2E oraz uczestnicy projektu ?Comenius HEED!" wraz z opiekunami: panią prof. M. Jankowską, prof. K. Jazgar, prof. J. Okoniewską i prof. Sz. Woźniakiem uczestniczyli w wycieczce do Ojcowa, Krakowa, Wieliczki, Zakopanego i Wadowic.

Pierwszego dnia podziwialiśmy uroki Ojcowskiego Parku Narodowego. Ten najmniejszy spośród 23 parków narodowych w Polsce, powstał w celu ochrony rzeźby krasowej. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od zamku w Pieskowej Skale, a następnie wędrując zobaczyliśmy sławną Maczugę Herkulesa, Młynnik, Grodzisko, Kościół "Na wodzie", Bazar Warszawski, Jaskinię Krowią, Bramę Krakowską. Weszliśmy także do Groty Łokietka, gdzie rozpoznawaliśmy formy krasu podziemnego: stalaktyty, stalagmity, stalagnaty, makarony i draperie. W godzinach popołudniowych zwiedzaliśmy krakowski Kazimierz. Duże wrażenie wywarł na nas kościół na Skałce i liczne synagogi, w tym synagoga Remu. Wieczorem mogliśmy poczuć klimat tego królewskiego miasta.

Drugiego dnia udaliśmy się do Smoka Wawelskiego, przy którym czekali na nas przewodnicy. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Wzgórza Wawelskiego (dziedziniec zewnętrzny i wewnętrzny). Weszliśmy także do Katedry i wdrapaliśmy się na wieżę do Dzwonu Zygmunta. Odwiedziliśmy także Groby Królewskie, a na koniec wędrówki przeszliśmy do grobu marszałka Piłsudskiego oraz Pary Prezydenckiej: Marii I Lecha Kaczyńskich.

Kolejnym ważnym punktem było okno papieskie w Pałacu Arcybiskupów Krakowskich oraz Dzielnica Uniwersytecka (Coll. Maius, Coll. Minus). Słuchając opowieści przewodnika przez chwilę uczniowie mogli poczuć się jak studenci a nauczyciele przypomnieć sobie własne czasy studenckie. Przemierzając wąskimi uliczkami dotarliśmy na Rynek Krakowski, gdzie podziwialiśmy Sukiennice, wysłuchaliśmy hejnału z Wieży Mariackiej, oraz zwiedziliśmy Kościół Mariacki z ołtarzem Wita Stwosza.

W godzinach popołudniowych przejechaliśmy do zabytkowej kopalni soli w Wieliczce. Ten jedyny obiekt górniczy na świecie, czynny bez przerwy od średniowiecza do czasów współczesnych, stanowiący zwierciadło rozwoju technik górniczych, wpisany w 1978 roku na I Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO wywarł na nas ogromne wrażenie.

Trzeci dzień był równie wyczerpujący jak dwa poprzednie. Wcześnie rano, po śniadaniu wyszliśm z przewodnikiem w góry. Wędrując szlakami Tatrzańskiego Parku Narodowego zmierzaliśmy do Doliny Pięciu Stawów Polskich. Była to doskonała okazja do obcowania z przyrodą, a jednocześnie możliwość sprawdzenia własnej kondycji fizycznej. Uczniowie klasy geograficznej mogli zastosować wiedzę z rzeźby wysokogórskiej w praktyce. Rozpoznawali: stożki piargowe, turnie, granie, żleby, cyrki polodowcowe. Na trasie wędrówki znalazły się Wodogrzmoty Mickiewicza oraz Siklawa - największy, choć nie najwyższy wodospad w Polsce. Baczni obserwatorzy dostrzegli również piętrowość roślinną w Tatrach. Mimo, że pogoda była deszczowa, wszyscy dzielnie wędrowali, choć momentami w oczach niektórych uczestników widać było strach i przerażenie.

Aby wynagrodzić podjęty trud i wysiłek, wieczorem gospodarze pensjonatu w którym mieszkaliśmy zorganizowali dyskotekę. Przy muzyce góralskiej oraz kiełbasce z grilla bawili się zarówno uczniowie jak i nauczyciele.

Ostatniego dnia zwiedzaliśmy Zakopane. Rozpoczęliśmy od Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach, gdzie podziwialiśmy kunszt sztuki i architektury góralskiej. Następnie udaliśmy się na cmentarz na Pęksowym Brzyzku, wjechaliśmy kolejką na Gubałówkę oraz spacerowaliśmy po Krupówkach.

W roku beatyfikacji nie mogło zabraknąć na trasie naszej wycieczki Wadowic. Zwiedziliśmy odnowioną Bazylikę Ofiarowania NMP , Dom - Muzeum bł. Jana Pawła II oraz skosztowaliśmy papieskich kremówek.

W późnych godzinach wieczornych dotarliśmy bezpiecznie do Wągrowca.

Autor: Maciej Patelski
Poprawiony: niedziela, 15 września 2013 13:38

Copyright © 2012-2024 I Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Wielkopolskich w Wągrowcu.